Work life balance – czym jest i dlaczego warto?

Praca to jeden z ważniejszych elementów życia współczesnego człowieka. Nic w tym dziwnego, dzięki niej bowiem możemy zaspokajać szereg potrzeb zarówno tych materialnych, jak i samorealizacyjnych. Problem pojawia się wówczas, kiedy praca staje się najważniejsza, a my zaczynamy spędzać w niej 10 czy 12 godzin dziennie. To szybka droga do popadnięcia w pracoholizm, wypalenie zawodowe i szybkie zwiększenie poziomu stresu, co jak wiadomo, nie ma korzystnego wpływu na zdrowie. By tego uniknąć, warto dbać o tzw. work life balance. Czym on jest i jak go stosować w praktyce? O tym w artykule.

Koncepcja work life balance pojawiła się w latach 80. ubiegłego wieku, kiedy to zauważono, że nadmiar czasu spędzanego w pracy, wcale nie prowadzi do wzrostu efektywności pracowników. Wręcz przeciwnie, osoby pracujące po 10-12 godzin były bardziej zestresowane. Tamten okres charakteryzował się również nastawieniem na osiąganie wyników i stawianie sobie ambitnych celów zawodowych.  W wielu firmach dominował tzw. wyścig szczurów. Obecnie zarówno pracownicy, jak i pracodawcy zaczynają zauważać, że takie podejście przynosi więcej szkody niż pożytku.

Ilość codziennej pracy wcale nie przekłada się na sukces i większą efektywność pracownika. zazwyczaj niekorzystnie odbija się na ich zdrowiu, przyczynia się do wzrostu liczby zwolnień i rotacji, co ostatecznie powoduje również spadek osiągnięć całego przedsiębiorstwa.

 

Work life balance – co to jest?

Mając na uwadze wszystkie negatywne aspekty nadmiernego poziomu stresu w pracy, coraz więcej firm decyduje się na wprowadzenie idei work life balance. Czym ona jest? W dużym skrócie, tym mianem określa się wszelkie działania, których celem jest wprowadzenie zdrowej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym.

W wolnym tłumaczeniu work life balance oznacza po polsku balans miedzy pracą a życiem. Nietrudno jest bowiem zauważyć, że tylko zrównoważone życie w każdym jego aspekcie czyni człowieka szczęśliwym i daje mu satysfakcję z codziennych działań. Idea ta pomaga zatem wspierać pracowników w tym, by nie poświęcali całego czasu na pracę, ale też dbali o swoje zdrowie, pasje czy relacje z najbliższymi.

 

Work life balance – przykłady

Form work life balance stosowanych przez prawodawców jest bardzo dużo. Do najpopularniejszych z nich należą:

Idea work life balance zakłada przede wszystkim, że pracownik ma życie prywatne i jak to w życiu, może się w nim coś czasem wydarzyć. Każdemu zdarza się zachorować, musieć załatwić jakieś sprawy w urzędzie czy po prostu móc odpocząć wtedy, gdy czujemy się przeciążeni. Coraz więcej pracodawców dostrzega również, że efektywny pracownik, to pracownik zdrowy, wypoczęty spełniony w relacjach z innymi ludźmi. A nie będzie on mógł tego osiągnąć, jeśli całe dnie będzie poświęcał jedynie na pracę.

 

Work life balance – co robić, by go osiągnąć?

Oczywiście za work life balance nie jest odpowiedzialny tylko pracodawca. Po jego stronie leży stworzenie pracownikowi możliwości i danie sygnału, że jeśli będzie potrzebował, to może skorzystać z różnorodnych udogodnień, które pomogą mu lepiej funkcjonować w codzienności.

Pamiętajmy jednak, że odpowiedzialność leży również po stronie pracownika. To on bowiem decyduje, jak będzie wykorzystywał swój czas wolny, by się zregenerować i naładować baterie. Powinien pamiętać, że jego efektywność w pracy w dużej mierze zależy od codziennego stylu życia. Można więc wolny czas spędzać na imprezach, niezdrowo się odżywiając i stosując używki, a można postawić na prawidłową dietę, aktywność fizyczną i regenerujący odpoczynek w naturze.

To drugie podejście przynieście zdecydowanie więcej korzyści. Pozwoli bowiem zregenerować organizm, zredukuje nadmiar stresu, przyczyni się do lepszej jakości snu, a to sprawi, że za dnia w pracy będziemy mieć więcej energii, wyższy poziom kreatywności i efektywności.

Zarówno w pracy, jak i po pracy nie spożywajmy więc fast food’ów i nie zapijajmy ich litrami kawy, gdyż może to doprowadzić do wystąpienia niedoborów składników mineralnych np. magnezu. A jak wiadomo jest to jeden z ważniejszych dla ciała ludzkiego mikroelementów, od którego zależy wiele procesów biochemicznych. W takiej sytuacji cennym elementem work life balance będzie dbanie o prawidłową suplementację, która uzupełni niedobory witamin i składników mineralnych w organizmie.

Zachwianie równowagi między pracą a życiem prywatnym często prowadzi do zwiększenia poziomu odczuwanego stresu. W takich sytuacjach pomocny może się okazać suplement diety Magnefar B6 Spokój. Dostarcza on dobrze przyswajalny magnez, a także niektóre witaminy z grupy B oraz ekstrakt z silnego adaptogenu – ashwagandhy.

Te składniki korzystnie wpłyną na proces przywracania równowagi organizmu, co z kolei może być pierwszym krokiem na drodze do osiągania jej w pozostałych aspektach naszego życia.

Koncepcja work life balance to nie tylko dbanie o ciało, choć od tego wszystko się zaczyna. Obejmuje również kontakty towarzyskie i rodzinne. Troszczenie się o bliskie relacje ma istotny wpływ na nasz dobrostan, poczucie własnej wartości i samoakceptacji, co także jest niezbędne dla skutecznego wykonywania codziennych obowiązków.

 

 

Korzyści z zastosowania work life balance dla pracownika i pracodawcy

Stosowanie idei work life balance w Polsce i na świecie przynosi szereg korzyści zarówno dla pracowników, jak i pracodawców.

Ci pierwsi zyskują przestrzeń do kompleksowego zadbania o siebie i swoje życie. Nie muszą już nadmiernie poświęcać się pracy i mają możliwość przeznaczyć swój czas wolny na pielęgnowanie własnych pasji, kontaktów rodzinnych i towarzyskich oraz troski o własne zdrowie i samopoczucie. To z kolei skutecznie przekłada się na wydajność w pracy, kreatywność i pozytywne relacje międzypracownicze.

Z kolei pracodawca, stosując w swojej firmie ideę work life balance, zyskuje bardziej wypoczętych i zadowolonych pracowników. Zmniejsza się również ilość niespodziewanych absencji, gdyż mniejszy stres i troska o zdrowie przekładają się na spadek liczby zachorowań. Jest to także znakomita wizytówka dla firmy, co w czasach rynku pracownika jest szczególnie istotne i przyciągnie do przedsiębiorstwa ludzi, którzy faktycznie chcieliby w nim pracować. Ponadto zdrowi i wypoczęci pracownicy pracują efektywniej i bardziej wydajnie. Zmniejsza się też liczba rotacji, a dzięki pozytywnemu wizerunkowi firmy na rynku pracy proces rekrutacyjny staje się łatwiejszy i prostszy.

 

Magnefar Spokój

Magnefar Spokój

Poznaj lepiej suplement diety Magnefar® B6 Spokój

Dowiedz się więcej