Stres w pracy – jak sobie z nim poradzić?

Dla wielu osób praca jest jednym z największych źródeł stresu. To na tym polu oczekuje się bowiem od ludzi największej skuteczności, terminowości i odpowiedzialności. Jeśli potraktujemy te czynniki jako zewnętrzną presję, to odczuwanie codziennego stresu mamy niemalże zagwarantowane. A stąd już tylko krok do obniżenia nastroju, spadku motywacji, coraz liczniejszych zwolnień lekarskich i ostatecznie do wystąpienia wypalenia zawodowego. Dlatego tak ważne jest, by stres w pracy redukować od razu, kiedy tylko zaczyna się pojawiać. Jak to zrobić? Oto najskuteczniejsze sposoby radzenia sobie ze stresem w pracy.

Jakie są przyczyny stresu w pracy?

Chyba nie ma takiej osoby na świecie, która chociaż, od czasu do czasu, nie stresuje się swoją pracą. Z jednej strony jest to oznaka tego, że nam zależy, jednak jeśli uczucie napięcia się przedłuża i staje się chroniczne, może bardzo negatywnie odbić się na naszym zdrowiu i samopoczuciu.

Dlatego, kiedy zaczynamy czuć, że codzienne obowiązki zawodowe przyczyniają się do wzrostu naszego psychofizycznego napięcia, warto jak najszybciej podejść do sprawy prewencyjnie.

Zanim jednak przedstawimy, jak radzić sobie ze stresem w pracy, poznajmy jego najczęstsze przyczyny.

Źródła stresu w pracy to:

Wszystkie te czynniki mogą negatywnie oddziaływać na pracowników i powodować nie tylko spadek ich wydajności, ale wpływać też na ich codzienne samopoczucie, a nawet zdrowie psychiczne i fizyczne. Stąd, tak ważne jest, by pracodawca zadbał o to, by stworzyć dla osób zatrudnionych możliwie najbardziej przyjazne środowisko pracy, w którym wyżej wymienione przyczyny nie będą występować lub będą pojawiały się przejściowo i w niewielkim natężeniu.

 

 

Stres w pracy – skutki

Stres w miejscu pracy może przynieść bardzo szeroko zakrojone skutki. Przede wszystkim wywołuje on w organizmie negatywne reakcje fizyczne takie jak nadmierna potliwość, trudności z pamięcią i koncentracją, kołatanie serca, podwyższone ciśnienie krwi. W dalszej perspektywie osoba zestresowana może przejawiać negatywne reakcje emocjonalne, stać się bardziej nerwowa, podirytowana, a nawet agresywna.

Stres w środowisku pracy negatywnie odbija się również na życiu prywatnym. Osoba zestresowana może mieć problemy w relacjach z najbliższymi. Mogą pojawić się trudności w efektywnym odpoczywaniu, bezsenność, zmęczenie, a w skrajnych przypadkach depresja oraz choroby fizyczne.

Z punktu widzenia pracodawcy zestresowany pracownik jest po prostu nieopłacalny. Będzie on popełniał więcej błędów, przestanie się angażować w pracę, jego efektywność spadnie i przyczyni się to do większej liczby skarg od klientów. Jeśli taka sytuacja będzie się przeciągać dłużej, może doprowadzić do zwiększania absencji i zwolnień lekarskich, a także do wypalenia zawodowego.

Nie jest to zbyt optymistyczna wizja. Na szczęście coraz więcej pracodawców zdaje sobie sprawę z negatywnego wpływu stresu na pracowników i dokłada wszelkich starań, by przeciwdziałać temu zjawisku. Również sami zatrudnieni mogą podjąć wiele działań, które zredukują ich codzienny nadmiar napięcia i sprawią, że znów zapragną oni efektywnie pracować.

 

Jak radzić sobie ze stresem w pracy?

Sposobów na poradzenie sobie ze stresem w pracy jest bardzo dużo. Zakładając, że pracujemy w miejscu, gdzie pracodawca stara się obniżyć elementy stresogenne do minimum, pozostałe działania pozostają po stronie pracownika.

Pierwszym krokiem będzie wypracowanie odpowiedniego nastawienia oraz wprowadzenie konkretnych praktyk w organizacji pracy własnej. Warto zadbać o jasny podział obowiązków i zadań na każdy dzień. Dobrze jest wyznaczać sobie określone przedziały czasowe na wykonywanie konkretnych czynności. Bardzo ważne są regularne przerwy, zwłaszcza gdy długo pracujemy przy komputerze. Kolejnym krokiem będzie ustalenie priorytetów na dany dzień, tydzień, miesiąc i tak dalej. Dzięki wyznaczeniu sobie celów ogólnych i szczegółowych łatwiej będzie nam zaplanować, co musimy robić dzień po dniu, by wcześniej wytyczone założenia zrealizować.

Przejęcie kontroli nad zadaniami wykonywanymi w pracy to jedno. Równie ważne jest to, co myślimy o naszej pracy. Wiele osób nadmiernie przejmuje się codziennymi sytuacjami, które im się przytrafiają w środowisku zawodowym, co generuje negatywne emocje i tworzy napięcie. Szkodliwy jest także perfekcjonizm, który często blokuje jakiekolwiek działania. Pozwalając sobie na popełnianie błędów, niewiedzę i zwyczajne porażki, jesteśmy w stanie skutecznie obniżyć poziom odczuwanego na co dzień stresu.

 

Dbanie o siebie redukuje stres w pracy

Nie zapominajmy, że ogólne dbanie o swój organizm i to, jakie aktywności podejmujemy w czasie wolnym, ma bardzo istotny wpływ na poziom stresu na co dzień i umiejętność radzenia sobie z nim. Ważna jest regularna aktywność fizyczna oraz prawidłowo zbilansowana dieta. Jeśli z jakiś przyczyn nie da się skomponować jadłospisu tak, by dostarczał wszystkich ważnych dla zdrowia składników odżywczych, warto sięgać także po suplementację. Dobrym przykładem tego rodzaju produktu jest Magnefar B6 Spokój, który zawiera wyciąg z ashwagandhy. Ta indyjska roślina od wieków stosowana jest jako remedium na stres, zmęczenie i niestabilność emocjonalną. Warto więc po nią sięgnąć, kiedy na co dzień odczuwamy zbyt dużo napięć.

Codzienne stresy warto również rozładowywać, oddając się po pracy swojemu hobby oraz budując wartościowe relacje z najbliższymi. Takie wsparcie pomoże nam zdystansować się do problemów, zmniejszyć napięcie i zwiększyć naszą odporność psychiczną.

Magnefar Spokój

Magnefar Spokój

Poznaj lepiej suplement diety Magnefar® B6 Spokój

Dowiedz się więcej